Mennyibe kerül az üzemanyag az egyes országokban?
Valóban olcsó a hatósági áras benzin? Esetleg máshol a piaci áras is lehet relatíve olcsóbb?
A Picodi elemzői nemcsak az üzemanyagárakat nézték meg, hanem az átlagfizetéseket is, hogy kiderüljön: valójában mennyibe is kerül a tankolás az adott országban.
Ismét kiderült, hogy melyik országban mennyi az annyi: vajon a fizetésekhez képest hol a legdrágább az üzemanyag 2022-ben?
A Picodi.com elemzői idén is megvizsgálták a benzinárak és a helyi átlagkereset kapcsolatát. Ez egyáltalán nem újkeletű téma, tavaly is foglalkoztunk a hasonló elemzésükkel, amelyben akkor is érdekes adatokat találtunk. A kutatás során a statisztikai hivatalok vagy az illetékes minisztériumok honlapján közzétett legfrissebb átlagbéreket használták, kivéve, ahol ez nem nyilvános, ott a Numbeo portál statisztikáival kell beérni. A benzin piaci átlagáraival már egyszerűbb volt a feladat, a világ 102 országában a GlobalPetrolPrices.com és más helyi források is segítették az adatgyűjtést. A valuta átváltásához a Google Finance adatai alapján a 2022 júniusi középárfolyamokat használták.
Egyértelműen kiderült: 2022 első félévében a legtöbb országban rekordot döntöttek az üzemanyagárak növekedései.
Ebben a tekintetben Törökország vezeti a listát, ahol a benzin ára 100%-kal emelkedett, tehát megduplázódott. Magyarországon a benzin piaci átlagára 702 Ft volt júniusban. Ez az összeg 47,1%-kal magasabb, mint januárban, amikor egy liter benzinért átlagban 477 Ft-ot fizettünk (még piaci áron is). Ennél alacsonyabb áremelkedést tapasztaltak a spanyolországi (+40,8%) és litvániai (+43,9%) autótulajdonosok, azonban Ukrajnában magasabb volt az áremelkedés (+63,3%). Érdekesség, hogy ennek ellenére akadtak stabilabb piacok is: Máltán és Oroszországban a helyi valuta szerint a benzinár szinte változatlan maradt. Oroszország esetében viszont fontos hozzátenni, hogy a kormány által mesterségesen felértékelt rubel miatt euróban kifejezve 41,5%-kal drágult a benzin. Egyetlen európai ország akad csak, ahol a benzin ára csökkent, Kazahsztánban 0,7 százalékkal estek vissza az árak. Mindez az alábbi táblázatban is jól látszik: íme a teljes kép, piaci árakkal számolva.
Maguk a benzinárak viszont teljesen mást mutatnak, mintha csak a változásukat nézzük: jelenleg a legdrágábban a norvégok (2,56 €/l), a finnek (2,53 €/l) és a dánok (2,48 €/l) tankolnak. Európában a magyarországi benzin az egyik legolcsóbb, és itt még mindig a piaci árakról beszélünk. A teljes képet nézve is jók a számok, a 43 vizsgált ország közül a 29. helyen állunk 1,77 euró/literrel. A távolabbi környezetünkben Oroszország (0,84 €/l) és Fehéroroszország (0,68 €/l) lakosai tankolnak a legolcsóbban, ám ez közel sem jelenti, hogy a lakosság számára, a fizetések fényében is ott a legolcsóbb az üzemanyag. A Picodi elemzői viszont idén is megvizsgálták a benzinárak és a helyi átlagkereset kapcsolatát. Eszerint a legtöbb üzemanyagot a helyi átlagkeresetért a svájci (2455 liter), a luxemburgi (1943 liter) és a dán (1502 liter) sofőrök tankolhatják. A 43 vizsgált ország összes adatát az alábbi, interaktív grafikán böngészheted végig: a nyilakra kattintva lapozgathatsz a különböző országok közt.
A magyarországi helyzet viszont bonyolultabb a legtöbb más vizsgált államhoz képest, amire a Picodi kutatása nem tért ki. Kiindulási alapnak viszont tökéletes a piaci árakkal számoló, idevágó része a tanulmánynak: a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint az átlagbér Magyarországon bruttó 507 500 forint, ami nettó 349 700 forintnak felel meg. Ennek alapján egy átlagos magyar 498 liter piaci áras benzint vásárolhat az országos átlagkeresetért. Az egy évvel ezelőtti mutatóhoz képest a magyar átlagbér vásárlóereje a benzinhez képest jelentősen csökkent az elemzés szerint.
Ám egy fontos részlet kimaradt: a hatósági ár!
Magyar rendszámos személyautóba, annak forgalmiját felmutatva ugyanis jogosultak vagyunk literenként 480 forintért tankolni, ami jóval kevesebb, mint a Picodi által a számítás során használt 702 forint. Ha változatlan átlagfizetés mellett ezzel az árral számolunk, akkor rengeteg változást tapasztalhatunk az eddig megállapítottakban. Magyarország például a legelső, drágulás mértékét mutató táblázat negyedik legrosszabb eredménye helyett a negyedik legjobb helyre kerül, mindösszesen 0,6 százalékos drágulással számolva. Ugyanez a fizetésekhez mérten is igaz: hatósági áron 498 helyett 728,5 litert tankolhatnak így a magyarok, ami jelentős javulás, de közel sem hoz ilyen látványos eredményt. Mivel Nyugat-Európában jóval magasabbak az átlagfizetések, ott piaci áron is 1000 és 1400 liter közötti benzinmennyiségre futja a bérekből. Tagadhatatlan tehát, hogy Németországban (1356 liter) és Ausztriában (1165 liter) még így is jobb a helyzet, de többek között Csehországot (648 liter), Horvátországot (544 liter) és Spanyolországot (626 liter) is megelőzzük a hatósági árral számolva.
Az egész világra kiterjesztve a kutatást jól látszik, hogy az Európában egyértelmű emelkedés nem mindenhol látható. Ezt a fenti táblázat mutatja meg igazán látványosan, az egérmutatót egy-egy országra húzva kiderülnek a vonatkozó adatok. Néhány országot a bőséges nyersanyagforrások óvtak meg a benzin áremelkedésétől: Szaúd-Arábiát, Kuvaitot és Katart például gyakorlatilag semmilyen módon nem érintette a globális gazdasági helyzet. Ezzel szemben Kolumbia, Ecuador és Kazahsztán kormányai a hazai megoldáshoz hasonlóan úgy döntöttek, hogy befagyasztják vagy korlátozzák a hazai benzinárakat, így sikerült féken tartani az árakat. 2022 júniusában a világ legalacsonyabb benzinárait Algériában (0,30 €/l), Kuvaitban (0,32 €/l) és Iránban (0,34 €/l) mérték, míg a legdrágább Hongkongban volt az üzemanyag (2,83 €/l). A bérek vásárlóerejének világranglistáján továbbra is a Perzsa-öböl menti országok állnak a dobogón: Katar (5 968 liter), Kuvait (5 578 liter) és Szaúd-Arábia (4 372 liter) sofőrjei tankolhatják a legtöbbet az ottani átlagfizetésekből. A lista legszegényebb országa sem változott, továbbra is Kubában lehet az átlagos jövedelemből a legkevesebbet tankolni, ott mindössze 27 liter benzinről beszélhetünk.