Tam_Bau
MENÜ
2024. november 22.
Cecília
Ötszázmillió eurós cége van, de nem jár autóval, és épít egy saját szélerőművet

Ötszázmillió eurós cége van, de nem jár autóval, és épít egy saját szélerőművet

g7.hu

A lépés szimbolikus, és egy jóval nagyobb, Ahlers fejében lévő „csomag” része.

Amikor a német Die Welt újságírója befejezte az interjúját Felix Ahlersszel, a mirelit élelmiszereket forgalmazó Frosta cég tulajdonos-vezérigazgatójával, az új hamburgi székházból kilépve Ahlers az összecsukható kerékpárjára mutatott. Bár december van, és az eső is eshet, az 56 éves cégvezér azzal fog hazakerekezni a városon keresztül.

Ahlers már egy ideje úgy döntött, hogy nem használja tovább az autóját, kizárólag biciklivel, illetve közösségi közlekedéssel megy mindenhova. Ha a vidéken lévő saját zöldség-gyümölcs ültetvényeit megy meglátogatni, akkor vonatozik.

A lépés természetesen szimbolikus, és egy jóval nagyobb, Ahlers fejében lévő „csomag” része. Azt már régóta fontosnak tartja, hogy vertikálisan minél inkább integrált legyen a cége, vagyis a fagyasztásra szánt zöldségeket és gyümölcsöket minél nagyobb arányban a társaság tulajdonában lévő földeken termeljék meg. Az energiaválság azonban most arra késztette, hogy hasonló terveket készítsen az energiaellátásra is.

Elsőként építenek egy saját szélerőművet a bremerhaveni telephelyükön, aztán a hely geotermális energiáját fogják kiaknázni, a napelem pedig már régóta benne van a mixben. A befektetés értéke eurómilliókban számolva két számjegyű, ezzel megújuló energiából akarnak teljesen önellátóvá válni. A társaság kisebbségi része a tőzsdén van, többségi tulajdona pedig Felix Ahlersé és apjáé, Dirk Ahlersé.

Ahogy a lap írja, a német fagyasztottélelmiszer-piaci szereplők a megnövekedett alapanyag- és rezsiköltségeket áthárították a nagykereskedőkre, a német piacon így összességében 16 milliárd euró lesz a bevételük, amelynek fele a kiskereskedelemből, másik fele pedig a közvetlen nagy megrendelőktől, például a céges menzáktól vagy a kórházaktól folyik be.

Ahlers néhány fontos számot is elmond az inflációs környezetről: az energiaszámla nála 2021-ben 12 millió euró volt, 2022-ben azonban 30 millió lesz. Ez a gyártási költségek 5 százalékát teszi ki. A külső beszállítóknál az alapanyag a teljes költség 60 százalékára rúg, az alaszkai halfilé például a duplájára drágult idén.

A Frosta idén már háromszor emelt árat, termékei a szupermarketekben most 30 százalékkal drágábbak, mint tavaly. Az értékesítés azonban egyelőre még ennek ellenére sem esett be, így a cég idén 500 millió euró (több mint 200 milliárd forint) bevételre számít, amelynek felét a Frosta márka alatt értékesített termékek, másik felét a bérgyártásban készítettek adják majd.

Ahlers leginkább attól tart, hogy a klímaváltozás miatt nem lesz elég zöldség és gyümölcs az ültetvényein, a szárazság és a meleg miatt nem lesz mit lefagyasztani. Pedig a cég termékei iránti keresletet most nagyon felhajtja, hogy egyre többen saját maguknak akarnak főzni, otthon.

Bár a fagyasztott halételek továbbra is jól fogynak, Ahlers szerint egyértelműen látszik a vegetáriánus és vegán fogyasztók arányának növekedése, ezért a termékfejlesztéseknél ebbe az irányba mennek.