Tíz kilogrammos hidrogénmotor a hibridekbe
A szabaddugattyús motort arra tervezték, hogy elektromos áramot termeljen plug-in hibridek számára.
Mindössze tíz kilogrammos és alig húsz alkatrészből áll: ez az izraeli Aquarius Engines által 2014 óta fejlesztett hidrogénüzemű motor, ami mostanra közel gyártásérett állapotba került. A szabaddugattyús motort arra tervezték, hogy elektromos áramot termeljen plug-in hibridek számára, illetve hogy kitolja az akkumulátoros elektromos autók hatótávolságát.
Bár a kisméretű erőforrást eredetileg benzin égetésére fejlesztették, alkalmas más tüzelőanyagok, így szintetikus üzemanyagok használatára, és készítettek belőle egy hidrogénüzemű változatot is. Az Aquarius lineáris motor, mivel ahelyett, hogy az autók konvencionális erőforrásaihoz hasonlóan alternálót forgó mozgássá alakítana egy forgattyús tengely segítségével, az egy darab dugattyúrúdja előre-hátra mozog kétütemű ciklusban, úgy, hogy miden ütem során égés történik felváltva a henger két végének valamelyikében.
A motor egy dugattyúrúdból – közepén a dugattyúval – egy hengertömbből, a blokk kettő végén egy-egy hengerfejből, valamint a dugattyúrudat rögzítő kettő-kettő belső és külső csapágyból épül fel. A léghűtéses motornak nincs szüksége kenésre, ahelyett grafit dugattyúgyűrűk és speciális bevonatok gondoskodnak a súrlódás csökkentéséről. Az olaj hiánya kizárja a szivárgás és az elégtelen szénhidrogének emissziójának lehetőségét, emellett egyszerűsíti a karbantartást. A tervezők szerint a motor karbantartási igénye minimális, mindössze ezer üzemóránként van szükség szervizelésre. Ezalatt az idő alatt egy hibridautó körülbelül 80 ezer kilométert tehet meg.
Az egyetlen hengerben az égéstermékek a henger falán lévő nyílásokon keresztül távoznak, a friss levegő pedig a dugattyúrúd falán lévő nyílásokon áramlik be. A konvencionális motorokon megszokott szelepeket és szelepvezérlési mechanizmust nem találunk.
Összesen négy injektor van a motorban, kettő-kettő a két ellentétes oldalon lévő hengerfejben. A hidrogén és a levegő keverékét egy-egy gyújtógyertya robbantja be minden egyes ütemben. A vibrációt, illetve a motor hangját egy szabadalmaztatott, ellensúlyokból álló rendszer mérsékli.
Az Aquarius Engines motorja egy generátort hajt, ami pedig az akkumulátort tölti vagy pedig hibrid hajtás esetében a kerekeket mozgató elektromos motorokat táplálja.
Még várni kell a gyártásra
Az Autocar szerint azt még nem tudni, hogy az egyszerű felépítésű erőforrás mikor kerülhet gyártásba, azonban a hidrogénüzemű változatot már független teszt alá vetette Ausztriában az alternatív hajtásrendszerek fejlesztésével foglalkozó AVL Schrick, a munka pedig tovább folyik a zajok csökkentése érdekében.
Hibrid és tisztán elektromos járműveken kívül a motor például telekommunikációs központokban, kiegészítő energiaforrásként pedig kamionokban, hajókban és repülőgépeken szolgálhat áramtermelőként.