MENÜ
2024. november 22.
Cecília
Újabbnál újabb módszerek a gyorshajtók ellen

Újabbnál újabb módszerek a gyorshajtók ellen

promotions.hu / Molnár Gergő

Egészen újszerű módszerrel akarnak küzdeni a gyorshajtók ellen, kérdés, hogy ez mennyire válik be.

A gépkocsiforgalom növekedése a világ legtöbb államában komoly problémát jelent, környezetvédelmi és biztonsági okokból egyaránt. Sokáig úgy élt a köztudatban, hogy a sikeres élet alapfeltétele, hogy rendelkezzünk saját autóval. Mára jelentős mértékben megváltozott ez a mentalitás és nagyon sok olyan országot találhatunk, ahol egyre többen váltanak kerékpárra, vagy tömegközlekedésre. Ettől függetlenük természetesen továbbra is fontos odafigyelni a biztonságra, ennek pedig alapfeltétele a gyorshajtás visszaszorítása.

A szabályos közlekedés alapja sokak szerint a szigorú ellenőrzés és büntetés rendszere. Hazánkban is jól megfigyelhető, hogy azokon az útszakaszokon, ahol traffipax segítségével ellenőrzik a sebességhatár betartását és erről az emberek jelentős része tudomást szerez, sokkal kevesebb a szabályokat megszegő sofőr. A szakértők ugyanakkor úgy vélik, a bevált módszereken felül érdemes lehet újakkal is kísérletezni. Ennek eredménye az a különleges megoldás, ami a közelmúltban tűnt fel egy kanadai városka utcájában.

A FRED (feu de ralentissement éducatif), azaz magyarul „oktatási célú forgalomlassítási lámpa” az örök probléma teljesen újszerű megközelítése. A hagyományos sebességmérők, ha gyorshajtást észlelnek, akkor a vétkes sofőr csak utólag kapja meg a büntetését, a másokat veszélyeztető viselkedés tényén ez már nem tud visszamenőleg változtatni. A Brossard városában 90 napos tesztüzem keretében felszerelt speciális közlekedési lámpa viszont a szabályszerűen közlekedőket jutalmazza. Alaphelyzetben pirosat mutat, azonban a sebességhatárt betartva közeledő autósokat zöldre váltva tovább engedi.

Egy olyan utcában helyezték el, ahol óvoda és iskola is található, a kezdeti tapasztalatok pedig a polgármester elmondása szerint nagyon kedvezőek. Korábban 40 km/h volt az utcában közlekedő autók átlagsebessége, FRED bevezetése óta ez az érték 29 km/h-ra csökkent.

A kanadai kormány még nem hagyta jóvá a technológiát, de a sikeres teszt eredményei után elképzelhető, hogy áldásukat adják a használatára. Európában is egyre több helyen tűnnek fel hasonló megoldások, így nem kizárt, hogy a jövőben a magyar utakon is találkozni fogunk velük.