Valami történni fog a csomagküldés piacán?
Belenyúlt a kormány a csomagküldés piacába, csak azt nem tudni, hogyan.
Egy tavaly év végén megjelent rendelet szerint a kormány elő akarja írni a webshopoknak, hogy a Magyar Posta logisztikai szolgáltatását is felajánlják a vásárlóiknak. Hogy a szabályozás mit jelent majd a gyakorlatban, azt még nem közölte a kormány, így a piac résztvevői sem tudják pontosan, mire számítsanak. A legvalószínűbb értelmezés szerint a szabályozás nem hoz nagy változást a termékeiket online árulók életében, de az sem teljesen kizárt, hogy a kormány komolyabban beletenyerelne a csomagküldő piacba. A posta viszont még az enyhébb forgatókönyvek szerint is rosszul jöhet ki a dologból.
Érdekes rendelet jelent meg a Magyar Közlönyben 2023 egyik utolsó napján, ami komoly fejtörést okoz azóta is az e-kereskedelemmel foglalkozóknak. A rendelet valamilyen módon helyzetbe akarja hozni a Magyar Posta Logisztikát, a Posta csomagküldő szolgálatát az online kereskedelemben, csak azt nem érti pontosan senki, hogy hogyan.
A „postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet módosításáról” című rendelet több dolgot is szabályoz, a legfontosabb változásnak viszont a második paragrafus tűnik. Ez a következőt mondja ki:
„3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”
Ez a rendelet kihirdetése után 90 nappal, vagyis március végén lép hatályba.
Biztos nincs, forgatókönyvek vannak
Az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozókat és csomagküldő partnereiket eléggé zavarja, hogy senki nem tudja igazán, mit jelent ez a rendelet. Úgy tudjuk, a Magyar Postánál sem tudják még teljesen, bár a Posta nem válaszolt az erre vonatkozó kérdéseinkre. Piaci forrásaink szerint több lehetséges értelmezés is van, amelyek különböző mértékű piactorzítást vonnának maguk után.
A leginkább valószínű forgatókönyv szerint a rendelet annyit jelent majd a gyakorlatban, hogy minden webshopon meg kell jelölni a Magyar Posta Logisztikát, mint választható kiszállító partnert, a GLS, DHL, Foxpost és hasonlók mellett. A piac ismerői szerint ez nem jelentene hatalmas változást, részben azért, mert a legtöbb webshop már most is felajánlja a lehetőségek között az MPL-t, és akik nem, azok is viszonylag könnyen meg tudják ezt tenni.
Az, hogy egy webshop leszerződik az MPL-el, lényegében semmit nem jelent, mert ezek a logisztikai szerződések azt nem írják elő, hogy az adott webshopnak kötelezően szállítatni is kell a Postával. Ahogy egy forrásunk magyarázta, a legtöbb online kereskedőnek lényegében semmit nem kell tennie, mert a legtöbb webshop erre specializált cégek üzemeltetik, mint amilyen a Shopify, a Shoprenter vagy az Unas.
Ezeknél a szolgáltatóknál a kereskedők lényegében kész webshopokat bérelhetnek, amelyeket csak személyre kell szabni, de a logisztikai és fizetési szolgáltatásokat a webshopokat üzemeltető cégek már alapból integrálják. Ezek a cégek pedig minden nagyobb logisztikai céget, így az MPL-t is integrálták már a webshopokba, vagyis az áruját online értékesítő vállalkozásnak annyit kell tennie csak, hogy beikszeli, jelenjen meg a Posta is.
Hasonló a helyzet az úgynevezett fulfilment szolgáltatókkal, mint amilyen a Webshippy. Ezek a cégek lényegében azzal foglalkoznak, hogy ha a kereskedőnek nincs saját raktára, akkor raktárként és közvetítőként átveszi az árut mondjuk külföldről és átadja az itthoni kézbesítést végző logisztikai cégnek. Ezek a cégek is szerződésben állnak már a Postával is, így ez nem probléma, nem kell saját raktárat bérelnie a rendelet miatt azoknak, akiknek nincs.
Az a pár ezer kereskedő, aki saját fejlesztésű webshopot üzemeltet, le kell, hogy szerződjön az MPL-el, és valamekkora fejlesztésre is szüksége lesz ahhoz, hogy a rendeletnek megfeleljen, ha a rendelet valóban csak ennyit ír elő. Ez valamekkora költséget jelent, de azért nem akkorát, ami hazavágná a cégeket, és úgy tudjuk, az MPL, ahogy más logisztikai cégek is, segítenek a szükséges fejlesztésekkel.
Bele is tenyerelhetnek a piacba
Érdemes megjegyezni, hogy már valószínűleg ez az enyhébb forgatókönyv sem teljesen összeegyeztethető az uniós versenyjogi szabályokkal, így nem kizárt, hogy már ezért is bajba kerülhet a magyar kormány. Viszont az sem teljesen kizárt, a rendeletet mindenesetre lehet úgy is olvasni, hogy a kormány még jobban helyzetbe akarja hozni a Postát, és mondjuk előírja a webshopoknak, hogy az MPL-el kell szállíttatniuk, vagy hogy az MPL szolgáltatásait olcsóbban kell kínálniuk, mint a piaci konkurenciáét.
Piaci források szerint ma a kereskedőknek van valamekkora mozgástere, hogy melyik csomagküldő felé tereljék a forgalmat, ebbe akár megpróbálhat beleszólni a kormány valamilyen módon. Ez viszont már komolyan felrázná a csomagküldés piacát, igaz láttuk már 2010 óta, hogy
a kormány hajlandó erősen torzítani egyes piacokat, még akkor is, ha szinte garantált, hogy uniós versenyjogi eljárás lesz a vége. Gondoljunk csak az ételutalvány-piac külföldi szereplőinek kipaterolására.
Fontos hangsúlyozni, hogy még nem tudjuk, hogy mi lesz, hogy tervez-e drasztikusabban alányúlni a Magyar Postának a kormány. A piacra rálátók szerint a Posta akkor sem biztos, hogy jól jön ki a dologból, ha a kevésbé piacbefolyásoló megoldás valósul meg. Nem kizárt, hogy a Nagy Márton vezette Nemzetgazdasági Minisztérium elvárná majd a Postától, hogy ha már állami segítséget kapott, komolyabb forgalomnövekedést mutasson fel a csomagküldő piacon. Ez pedig abból a szempontból hamis elvárás lehet, hogy az MPL már most is nagyon sok webshopnak partnere, és a kötelező megjelenítéstől egyáltalán nem garantált, hogy nőni is fog a forgalom. Ráadásul az is kérdéses, hogy az MPL mennyire tudna a mostaninál sokkal nagyobb forgalmat kezelni, mert úgy hallottuk, hogy már a tavalyi karácsonyi szezonban is a teljesítőképessége határán volt a cég, köszönhetően részben annak, hogy egyre többen rendelnek a Temun és hasonló kínai oldalakon.
A kormány mindenesetre még adós azzal, hogy a részleteket közölje, ideje pedig már nincs nagyon sok, hiszen a rendelet már megjelent, így március végén valami történik majd a csomagküldés piacán.