Van, ahol messzebb jutsz tömegközlekedéssel és bringával, mint autóval
Milyen messzire lehet eljutni 15 perc alatt húsz különböző városban?
Ezt vizsgálta Hollandia esetében egy tanulmány, amelyben két lehetőséget vetettek össze: az autózást és a tömegközlekedés+bringa kettőst, abból kiindulva, hogy túl nagy különbség nem lehet.
Kissé meglepő módon arra jutottak, hogy Hollandia legtöbb városában még mindig autóval lehet a legmesszebbre jutni, noha a bringázásnak már igazán fejlett kultúrája meg infrastruktúrája van.
A tömegközlekedés+bringa 15 perces lefedettsége Zaanstadban a legalacsonyabb (2259 hektár), Enschedében a legmagasabb (4484 hektár). Autóval nagyobb a szórás: Amszterdamban csak 1902 hektárt fed ez le, Zoetermeerben már majdnem hatszor annyit, 11 389-et.
Amszterdam az egyetlen város (még Hollandiában is), ahol tömegközlekedéssel és bringázva messzebbre jutsz, mint autóval 15 perc alatt. Ezen kívül Utrechtben elhanyagolható még a különbség.
A városok karbonkibocsátásának harmadát, légszennyezettségének negyedét a közlekedés és a szállítás okozza, ezért elengedhetetlen javítani ezen, főleg ha nagyratörő zöld céljaink vannak.
És miért éppen 15 perc? Ahogy egyre inkább előtérbe kerül a környezetvédelem, szerte Európában felbukkan a 15 perces város koncepciója, ahol ennyi időn belül bárhol elérhetőnek kell lennie az alapszolgáltatásoknak, drasztikusan csökkentve ezzel a felesleges közlekedést.
Ugyanakkor érdekes volna látni ezt az összehasonlítást félórás és egyórás bontásban is, bár ott nyilván még nagyobb lenne az autó előnye, elvégre ennyi idő alatt jellemzően elhagyják a sűrű belvárosi területeket.