MENÜ
2024. szeptember 8.
Mária, Adrienn

Az évtized végét sem érik meg

autonavigator.hu/Gorzás Gergő

Kínában a nagyjából két éve futó árháborúnak egyelőre nem csak a vállalatok, de a vásárlók is örülhetnek.

Mindössze 19 elektromos autókat gyártó, kínai márka lehet nyereséges az évtized végére – legalábbis az Alixpartners tanácsadó vállalat szerint. A 137-ből fennmaradó 118-nak már nem jósolnak ennyire fényes jövőképet, ugyanis a szakértők szerint ezek nagy része kénytelen lesz végleg elhagyni az autóipart, de legjobb esetben is csak apró piaci részesedésért harcolhat.

Kínában a nagyjából két éve futó árháborúnak egyelőre nem csak a vállalatok, de a vásárlók is örülhetnek. Az egymás alá licitáló márkáknak köszönhetően az új autók ára átlagosan 13,4 százalékot csökkent, ezzel párhuzamosan a gyártók árrése 6,3 százalékról 7,8-ra emelkedett. Utóbbi mutató növekedése kapcsán Stephen Dyer, az Alixpartners sanghaji ügyvezetője elmondta: „Amíg az olyan óriásoknak mint a BYD nyereséget termel, addig lesz árháború is".
Az elemzők állítása alapján a kínaiak mostanra előnybe kerültek az autógyártásban, amelynek több okát is megjelölték. Az egyik legfontosabb ilyen a gyors reagálás az autóipari változásokra, valamint a hardveres és a szoftveres fejlesztés szétválasztása, amely így hatékonyabban tud működni. Ugyanakkor a tanácsadó cég sem ment el amellett, hogy a kínai állam óriási segítséget nyújt a különböző autógyártóknak többek között pénzzel, illetve nyersanyaggal. Szintén fontos különbség a nyugati és a keleti autógyártás között, hogy egy tradicionális márka létesítményében egy átlagos dolgozó havi 20 órát túlórázik maximum, míg Kínában ez simán lehet havi 140 óra is.