Rengeteg idős veszítheti a jogosítványát
Németországban jelenleg tízmillió olyan jogosítvány tulajdonos van, aki 65 év feletti.
Németországban, ahol az idősek vezetési képességeinek tesztelése önkéntes, egyre többen vállalják fel ezt a lehetőséget, hogy megbizonyosodjanak alkalmasságukról - írta a Deutsche Welle. Eközben Európa több országában már kötelezőek az ilyen vizsgálatok.
Európában és világszerte számos helyen rendszeres az idősebb járművezetők vezetési képességeinek tesztelése. Németország azonban ettől eltér, itt ezek a tesztek önkéntes alapon történnek. Peter Mecking, aki több mint fél évszázados vezetési tapasztalattal büszkélkedhet és sosem okozott balesetet, 70 éves korában döntött úgy, hogy részt vesz egy ilyen vizsgálaton. Köln utcáin és autópályáin Dominik Wirtz vezetési oktató felügyelete mellett mutatta be vezetési képességeit. A teszt során különös figyelmet fordítottak a sebességhatárok betartására, a sávhasználatra, valamint a biztonságos követési távolság megtartására - írja a lap.
Németországban jelenleg tízmillió olyan jogosítvány tulajdonos van, aki 65 év feletti. Egyre többen választják az önkéntes vizsgát, ám alkalmatlanság esetén az oktatóknak nincs joguk elvenni a jogosítványokat; csupán visszajelzést adhatnak. Wirtz szerint hetente két ilyen vizsgát felügyel, és azt tapasztalja, hogy a legtöbb vizsgázó nyitott a kritikára.
Az idős sofőrök alkalmassági vizsgájának bevezetésének kérdése Németországban is napirendre került egy tragikus baleset kapcsán. Az Európai Bizottság javaslata, amely kötelező egészségügyi vizsgálatokat írt volna elő az idősebb járművezetők számára, nemrégiben elutasításra került az Európai Parlamentben. Más országokban már régóta bevett gyakorlat az idősebb járművezetők egészségügyi vizsgálata, például Spanyolországban és Olaszországban.
Volker Wissing német közlekedési miniszter szerint nem helyettesítheti az állami szabályozás az emberek személyes felelősségét. A német statisztikai adatok szerint az idős sofőrök nem jelentenek kiemelkedő biztonsági kockázatot az utakon. Azonban egy másik elemzés szerint amikor 75 év feletti sofőrök okoznak balesetet, majdnem 77%-uk esetében ők tekinthetők felelősnek.
Kirstin Zeidler azt javasolja, hogy tegyék kötelezővé ezen "vezetési alkalmassági ellenőrzéseket" vagy "visszajelző vezetést" a 75 éves kor felettiek számára. Ezek célja nem az lenne, hogy megfossza az embereket jogosítványuktól, hanem hogy segítsék őket abban, hogy minél tovább biztonságosan vezethessenek. Zeidler hangsúlyozza: fontosabb lenne valós közlekedési helyzetekben értékelni a vezetési viselkedést és készségeket ahelyett, hogy csupán orvosi vizsgálatakat végeznénk. Ezáltal jobban meg lehetne ítélni a járművezetők valós képességeit és reagálásait különböző forgalmi helyzetekben.