Tam_Bau
MENÜ
2024. november 22.
Cecília
Távol állunk az euró bevezetésétől

Távol állunk az euró bevezetésétől

portfolio.hu

Borús képet fest az EKB legfrissebb konvergenciajelentése az euróbevezetés előtt álló országokról.

Közzétette az Európai Központi Bank a legfrissebb konvergenciajelentését, amelyben a nem eurót használó EU-s országok konvergenciakritériumainak teljesülését vette górcső alá. A koronavírus és az energiaválság utóhatásai miatt a kritériumok többsége nem teljesül a régiós országokban, de régiós összehasonlításban Magyarország áll a legmesszebb a célok teljesülésétől.

Borús képet fest az EKB legfrissebb konvergenciajelentése az euróbevezetés előtt álló országokról. A kritériumok többsége nem teljesül a legtöbb ország esetében, és egyelőre messzinek tűnik az az időpont, amire elérhetővé válik az euró.

A VIZSGÁLT ORSZÁGOK KÖZÜL MAGYARORSZÁG ÁLL A LEGTÁVOLABB AZ EURÓ BEVEZETÉSÉTŐL, HISZEN ITT LÉNYEGÉBEN EGYETLENEGY KRITÉRIUM SEM TELJESÜL.

Azonban ez csak részben a vizsgált országok hibája, az elmúlt években több olyan esemény is történt, amely alapjaiban változtatta meg a makroökonómiai feltételeket, hiszen az orosz-ukrán háború, valamint az ennek nyomán kialakult energiaválság rányomta a bélyegét a régiós országok gazdasági teljesítményére is. A geopolitikai feszültségek hatására magasabb költségvetési hiány, alacsonyabb gazdasági növekedés és a korábbiakhoz képest sokkal volatilisebb árfolyampálya lett a következmény. Ráadásul a régiós országokról elmondható, hogy a munkaerőköltségek túl gyors ütemben növekedtek, ami veszélyeztetheti a versenyképességüket, valamint az energiaválság óta felépültek külső sérülékenységek is. Pozitívum viszont, hogy mindegyik ország erősen integrált az euróövezet gazdasági rendszerébe.

A tanulmány megemlíti, hogy a régiós országok különösen kitettek voltak a kedvezőtlen nemzetközi fejleményeknek, hiszen:

A termelés energiaintenzitása magasabb (feldolgozóipar és szállítmányozás) az euróövezethez képest, valamint az épületek és elektronikai eszközök energiahatékonysága is alacsonyabb.
A fogyasztási kosáron belül az energia és élelmiszer részesedése magasabb.
A régiós országok közül többen is jelentős kitettséggel rendelkeztek a háború előtt az orosz energia felé, így ezen országok sérülékenysége is magasabb volt.
A régiós országok mélyen integráltak a nemzetközi ellátási láncokba, ezért az ellátási láncokkal kapcsolatos problémák itt jobban éreztették a hatásukat.
De az EKB kiemeli azt is, hogy a kedvezőtlenné váló nemzetközi környezet ellenére összességében a régióban a gazdasági felzárkózás (reálkonvergencia) 1999 óta töretlen, de szinte minden régiós ország esetében felfedezhetőek komoly makrogazdasági egyensúlytalanságok. A jegybank kiemeli azt is, hogy a külső körülmények csak részben magyarázzák a konvergencia hiányát, mivel több ország elmulasztott fontos lépéseket megtenni a csatlakozás érdekében.

Nézzük, mik is a fontosabb megállapítások az egyes országokról!

Magyarország – nagyon messze még az euró

Az Európai Központi Bank külön értékeli az országokat, így Magyarországot is. Mindenekelőtt megállapították, hogy a magyar infláció nagyon messze van az euróbevezetéshez szükséges szinttől. 2024 májusában az EU-s módszertan szerint harmonizált infláció (HICP, ami kissé eltérhet a KSH által közölt fogyasztói árindextől) 12 havi átlaga 8,4% volt, ami messze meghaladja a referenciaértéknek tekinthető 3,3%-ot.

A magyar harmonizált infláció (kék vonal), ennek 12 havi átlaga (sárga vonal) és a referenciaérték (piros pont). Forrás: EKB.
Az EKB hozzáteszi, hogy a magyar infláció átlaga fokozatosan csökkenni fog a következő hónapokban a korábban végrehajtott monetáris szigorítás és az ellátási problémák enyhülése miatt. Ugyanakkor a feszes munkaerőpiac és a szolgáltató szektor visszatekintő árazása továbbra is felfelé ható nyomást gyakorol az inflációra. Az egységnyi munkaerőköltségek 34%-kal emelkedtek 2020 és 2023 között, ami messze meghaladja az eurózóna 9,5%-os növekedését. Az EKB értékelése szerint mindez kérdésessé teszi a magyar infláció konvergenciáját hosszabb távon.

Hacsak nem következik be a nominális devizaárfolyam felértékelődése, a magyar infláció vélhetően magasabban alakul majd, mint az eurózóna átlaga, a GDP/fő és az árszínvonal ugyanis még mindig az eurózóna-átlag alatt van.

Emellett az Európai Bizottság júniusban azt is megállapította, hogy Magyarország nem teljesíti a Stabilitási és Növekedési Paktumban lefektetett deficit-kritériumokat, ezért júniusban határozott arról, hogy túlzott-deficit eljárás megindítását terjeszti elő a Tanácsnak, amely erről júliusban dönthet – hívja fel a figyelmet az EKB. A magyar költségvetési hiány 6,7% volt GDP-arányosan 2023-ban, jócskán meghaladva a 3%-os deficit-kritériumot. Akárcsak a 73,5%-os GDP-arányos államadósság, a referenciaérték ebben a mutatóban 60%. (Azt hozzá kell tenni, hogy az államadósság-kritériumot rugalmasabban kezeli az EKB: az érték lehet 60% felett, ha csökken.)

A GDP-arányos költségvetési deficit (kék oszlop, bal tengely) és a referenciaérték (piros szaggatott vonal). A sárga vonal a GDP-arányos államadósságrátát mutatja (jobb tengely). Forrás: EKB.
2022. június 20-tól 2024. június 19-ig tartó periódusban a forint árfolyama szabadon lebegett, és a forint jelentős volatilitást mutatott ugyanebben az időszakban, ám a 2022. június 19-i árfolyam nagyon közel volt a két évvel ezelőttihez képest. A Magyar Nemzeti Bank 2000 júniusában repóügyleti megállapodás (technikai értelemben ez egy rövidtávú hitelkeret) az Európai Központi Bankkal 4 ezermilliárd értékben. Ezt a keretet 2024 januárjában meghosszabbították – emlékeztet az EKB.

A 2023 júniusa és 2024 májusa közti referenciaidőszakban a hosszú távú kamat 6,8% volt átlagosan, az európai referenciaérték 4,8% volt. A magyar és az eurózón (súlyozott) átlaga közti kamatkülönbség a referenciaidőszak végére érezhetően csökkent, 3,7%-pontra. A tőkepiacok Magyarországon kisebbek és kevésbé fejlettek, mint az eurózónában.

Végül az Európai Központi Bank megjegyzi, hogy a magyar jogrendszerrel kapcsolatos feltételek nem teljesülnek, például a nemzeti bank függetlensége, a monetáris finanszírozás, az euró egységes írásmódja és az általános jogi integráció területén. Megállapítják, hogy az EU tagjaként Magyarországnak törekednie kell az Alapszerződésben foglalt jogi harmonizációra.

Érdemes megjegyzeni azt is, hogy a magyar kormány saját bevallása szerint egyelőre nem tartja időszerűnek az euró bevezetését, a Magyar Nemzeti Bank pedig évekkel ezelőtt kiadta saját kritériumrendszerét, amely szigorúbb feltételekhez kötötte az euró bevezetését. A magyar lakosság egyébként euró-párti, magas a közös deviza elfogadottsága.

HICP infláció a régiós országokban

Bulgária - majdnem megvan, de az infláció túl magas
Bulgáriában a 2024 májusában az éves átlagos infláció 5,1% volt, ami érdemeben meghaladja az euróövezet 3,3%-os HICP inflációját. A munkaerőköltség 27,4%-kal emelkedett 2020-2023 között, meghaladva az euróövezeti 9,5%-ot. Az EKB szerint kételyek merülnek fel arról, hogy a bolgár infláció hosszú távon konvergálhat az euróövezetihez, hiszen a felzárkózás hatására az inflációs pálya is tartósan valamivel magasabb lehet.

A költségvetési hiány 1,9% volt tavaly, míg a GDP-arányos államadósság 23,1%, ami jelentősen a 60%-os kritérium alatt van. Az ERM II. kritériumnak eleget tett az ország az elmúlt két évben. A kamatkonvergencia tekintetében is megfelelt Bulgária a feltételeknek, hiszen a hosszú távú kamatok az utóbbi egy évben 4%-on álltak, jóval a 4,8%-os referencia szint alatt. Az EKB megítélése szerint a jogharmonizáció tekintetében már eurózóna-érettnek számít.

Lengyelország - hosszú még az út
Lengyelországban a májusi infláció 6,1% volt, szemben az euróövezeti 3,3%-kal, így az inflációs kritérium itt sem teljesül és a munkaerőköltség is érdemben az euróövezetit meghaladóan emelkedett (22% vs. 9,5%). Az EKB szerint amennyiben a zloty nem erősödik, akkor a felzárkózási folyamat miatt az infláció tartósan magasabb lehet az euróövezethez képet.

Az Európai Bizottság megítélése szerint Lengyelország nem teljesítette a Stabilitási és Növekedési Paktumban foglalt feltételeket, hiszen a költségvetési hiány a GDP 5,1%-a volt. Az államadósság viszont csupán a GDP 49,6%-a. A magas költségvetési hiány miatt az Európai Bizottság javasolni fogja, hogy a lengyelek kerüljenek túlzott deficit eljárás alá.

Az árfolyamkritérium tekintetében Lengyelország nem tagja az ERM-II-nek és a zloty volatilitása - a nemzetközi események miatt - meglehetősen volatilis volt. A hosszú távú kamatok az elmúlt egy év átlagában 5,6%-on álltak, ami magasabb, mint a 4,8%-os referenciakritérium, ráadásul a tőkepiacok kisebbek és kevésbé fejlettek az euróövezethez képest.

Az EKB megítélése szerint a jogharmonizációval kapcsolatban is jelentős problémák vannak (jegybanki függetlenség, monetáris finanszírozás tiltása, és az Eurórendszer-be való jogi integráció hiányosságai).

Románia - nem holnap lesz euró
Az inflációs kritérium itt sem teljesül, hiszen az euróövezeti 3,3%-os inflációhoz képest 7,6% volt az infláció, míg a munkaerőköltség 26,7%-kal emelkedett, szemben az euróövezeti 9,5%-kal. A többi országhoz hasonlóan itt is a konvergencia miatt az inflációs különbségek egy része fennmaradhat.

Bálint Csaba, a Román Nemzeti Bank igazgatótanácsának tagja a Portfolio-nak adott interjújában elmondta, hogy Románia kapcsán nem az a kérdés, hogy bevezetik-e az eurót, hanem az, hogy mikor. A jegybankár elmondta, hogy az euróbevezetés legnagyobb akadálya jelenleg a túl nagy költségvetési hiány.

Románia jelenleg túlzott deficiteljárás alatt áll és az Európai Bizottság megítélése szerint az ország nem tette meg a szükséges lépéseket. A költségvetési hiány a GDP 6,6%-a volt, az államadósság a GDP 48,8%-a. Románia sem tagja az ERM-II-nek, viszont az árfolyam volatilitása meglehetősen alacsony volt.

A hosszú kamatok 6,4%-on álltak az elmúlt egy év átlagában ami meghaladja a 4,8%-os referenciaszintet. Ezentúl pedig problémát jelent az is, hogy a román tőkepiacok továbbra is alacsony fejlettségűek.

Lengyelországhoz hasonlóan itt is jelen vannak a jogharmonizációs problémák.

Devizaárfolyamok alakulása a régióban

Csehország - régen lehetett volna, most már kicsit dolgozni kell érte
Az országban az átlagos infláció az elmúlt 12 hónapban 6,3% volt, messze meghaladva az euróövezeti 3,3%-os értéket. Az EKB értékelése szerint az inflációs különbség a következő hónapokban tovább csökkenhet a restriktív monetáris politikának köszönhetően, azonban a munkaerőpiac továbbra is nagyon feszes.

A cseh költségvetési hiány a GDP 3,7%-a, míg az államadósság a GDP 44%-a, ami jelentősen a 60%-os küszöb alatt van és az ország nincs is túlzott deficit eljárás alatt.

Csehország esetében is igaz az, hogy az elmúlt két évben - geopolitikai okok miatt - meglehetősen nagy volatilitást mutatott.

A hosszú távú kamatok 4,2%-on álltak, ami alatta van a 4,8%-os kritériumnak, így a kamatkritérium is teljesül, ugyanakkor a román és lengyel jegybankhoz hasonlóan a jegybank törvény itt sem teljesen van összhangban az Uniós kritériumokkal.

Hosszú távú kamatok a régióban

Mik lehetnek a jövőbeli kihívások?
Ahhoz, hogy a jövőben is töretlenül folytatódhasson a reálkonvergencia, több potenciális kockázati tényezőt/strukturális változást is képesnek kell lenniük kezelnie a régiós országoknak az EKB megítélése szerint:

Változó és bizonytalan geopolitikai környezet, amely érdemben befolyásolhatja a kereskedelmi kapcsolatokat és a hosszú távú termelékenységi trendeket is.
Változó gazdaságszerkezet, ami abból fakad, hogy az országok a fejlődő országból fejlettekké válnak.
Tartósan fennmaradó munkaerőhiány és romló demográfiai folyamatok. Ebben a tekintetben különösen a magas képzettségű munkaerő kiáramlása jelent problémát.
A kormányzás, az intézmények és az üzleti környezet feltételeiben csak korlátozott előrelépés történt.